Szeretettel köszöntelek a REIKI közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
REIKI vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a REIKI közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
REIKI vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a REIKI közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
REIKI vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a REIKI közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
REIKI vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4. A hínajána buddhizmus
A hínajána ("kis
kocsi") elnevezés a mahájána szerzetesektől származik, akik
elhatárolták magukat a csak szűk szerzetesi elit számára megváltást
ígérő hínajánától.
Az utóbbiaknak tizennyolc szektája volt, amelyek közül napjainkra csak a théravádin ("a vének útia") irányzat maradt fenn.
A hínajána szorosan kapcsolódik a rendi szervezetben élő
szerzetesekhez. Szigorú, ortodox vallás, olyan emberek hite, akik
önként fordulnak el a világtól, az örömöktől. Ideálja a szenvedéstől
való szabadulás.
A szerzetesi buddhizmus kialakulása azokhoz a kolostorokhoz fűződik,
amelyek kezdetben még ideiglenes szálláshelyül szolgáltak, és
menedékből csak később épültek ki végleges lakhellyé.
A különbség egyre nőtt a világi hívők és a kolostorokban élő
szerzetesék között. Az utóbbiak elkülönült elitté váltak. Az üdvözülés
útja a szerzetesi szabályok betartásának függvénye lett. A nirvána a
szerzetesek monopóliumává vált.
A kolostori élet az etika megváltozását is magával hozta. Mindenekelőtt tiltó rendelkezésekben nyilvánult meg.
Az eredeti (ősi) buddhizmus két fő erénye a maitrí ("barátságos
érzület", szeretet) és a karuna (részvét) volt, amely a szolidaritás
érzésén alapul. Ezeket a hínajána szerzetesek úgy értelmezték, hogy ne
vezessenek a világhoz való ragaszkodáshoz. A maitrí náluk csak közömbös
jóindulat, a karuma pedig érzelemmentes együttérzés, veleérzés.
A legfontosabb minden emóció lecsöndesítése: a gyűlölködésé, de a személyre irányuló szereteté is.
Ez a beállítottság, amely csak a tulajdon üdvöt tartja szem előtt,
önzés. Az önszeretet, önzés szintén emóció, mégpedig a
legveszedelmesebb. Hogy ezt legyőzhessék, a személyiséget, a tulajdon
ént kell elnyomni.
Az irányzat világfelfogása szerint minden folytonos változásban van, ennek jelképe a láng és a folyóvíz.
Nincs létezés, csak keletkezés és történés, amely az oksági törvénynek
van alávetve. A világ létezése folytonos rendeződés és kialakulás
folyamata, mivolta a lényeg nélküli valóság. Az oksági törvény az
abszolútum, amelynek az istenek is alá vannak vetve.
A világ a buddhizmus felfogása szerint örök szenvedés helye.
a. Az emberi személyiség és a szamszára értelmezése
Az érzékszervekkel felfogható világ élőlények és élettelen dolgok
sokaságaként jelenik meg előttünk. Mindezek a "lételemek" ("dharmák")
tovább már nem elemezhető, végső realitások kombinációinak egymást
szabályszerűen követő sorozatából állanak.
Az én csak a lételemek folyamatosságát jelenti. Az én által tapasztalt
világ az énnel elválaszthatatlan egységet alkot. Csupán a különálló
életáramok végtelen sokasága létezik. Az egyének különféle létezési
formái egy saját erejéből mindig megújuló folyamatnak egymást karmikus
szükségszerűséggel követő fázisai.
Az emberi személyiség alkotóelemeit (a dharmákat) öt csoportra (szkandha) osztották.
- l. testiség (rúpa),
- 2. érzékelés, érzet (védaná),
- 3. észlelés (szandnyá),
- 4. hajlamok, alakulások (szanszkára) és
- 5. tudat (vidnyána).
Ezeknek az alkotóelemeknek egyike sem állandó vagy abszolút.
A buddhista gondolkodás elutasítja az örökkévaló lélek létezését, amely
a felbomló testből átvándorol az újonnan keletkezőbe. Azt is, hogy az
egyéni lélek egy egyetemes szellembe tér vissza, majd ismét kiáramlik
belőle. Emiatt problémát jelentett annak érthetővé tétele, miképpen jön
létre egy korábban élt lény által kialakított előfeltételek alapján
törvényszerűen az "új egyén". Megoldást jelentett a "függőségben való
keletkezés" (pratítja-szamutpáda) elmélete. Ez az okozati
összefüggés-formula tizenkét tagból áll.
Mindegyik tag egy dharma. A tagok láncot alkotnak, és minden tagot a
megelőző határoz meg, keletkezésében is függő viszonyban áll vele.
A formula a következő:
1. A nem tudás mint előfelvétel révén 2. ösztönző erők keletkeznek, 3.
az ösztönző erők létrehozzák a tudatot, 4. a tudat a szellemi-testi
individualitást, 5. az individualitás a hat érzéket, 6. a hat érzék az
érintkezést, 7. az érintkezés az érzetet, 8. az érzet a vágyat, 9. a
vágy az élet utáni vonzalmat, 10. a vonzalom a karmikus létet, 11 . a
karmikus lét az újjászületést, 12. az újjászületés az öregséget,
fájdalmat, szomorúságot, kétségbeesést, halált.
Az első két pont azokat a dhannákat jelenti, amelyek az új élőlények
létének a régebbi létben keletkezett előfeltételei. A 3-10. tag egy új
individuum fokozatos keletkezését ábrázolja. A két utolsó tag a jövendő
létezés meghatározó tényezőit közli. A buddhista országokban e
tizenkettes sorozatot egy olyan kerék alakjában ábrázolják, amelynek
kerületén a 12 tagot szimbolikus alakokkal jelzik.
A lételemek oksági lánca formulájának gyakorlati jelentőségű a megváltás elérése szempontjából van.
Ha tudjuk, hogy miért keletkezik a fájdalom, az életvágy, a testi-lelki
individuum, a két létezés között hidat jelentő öntudat, a karmikus
ösztönző erők, akkor elkerülhető, hogy a lejárt élethez megint egy új
élet kapcsolódjék.
A visszafelé olvasott formula feltárja az újjászületés megszüntetésének
lehetőségeit. A vágyak és akaratmegnyilvánulások okainak nem tudása
szükségszerűen újramegtestesüléshez vezet. Az elvakultság megszüntetése
és a földi dolgok mulandóságának, lényegtelenségének és szenvedésteli
voltának felismerése a kiindulás a megváltáshoz vezető úton.
A módszer előnye, hogy az ok és okozat közti szoros kapcsolat
indoklásával az üdvösség elérését úgyszólván automatikussá teszi. A
formula megfordításával előttünk áll a követendő út. Megértése révén
megszűnik a nem tudás, ami a leglényegesebb szempont, mivel az
üdvösségre irányuló tudatot hoz létre, amely köré nem csoportosulhatnak
dharmák, és így az újjászületés elkerülhető.
Az üdvúton való előrehaladás feltétele a nem tudás megszüntetése. A
megszabadulás a tudás révén lehetséges. Az üdvösséget mindenki csak
önerejéből és csak önmaga számára nyerheti el. Buddha csak közvetett
úton segítheti az embert az üdv útján, megmutatva a követendő módszert.
Minden más az egyén törekvésén múlik.
A nirvána az ősi buddhista felfogás szerint a misztikus út végét jelenti.
Buddha esetében a megvilágosodás (bódhi) a földi létben megvalósított
nirvánát jelenti. Halála, teljes kialvása (parinirvána) nem jelent
lényegbeli változást, hiszen feloszló lételemei nem bírtak
jelentőséggel életében sem.
A hínajána szerint az emberek törekvése az újjászületés
megakadályozására, a szanszára megszüntetésére irányulhat. A törekvő
célja nem a Buddhává válás, hanem a "szent állapot" (arhat) elérése. A
szent állapot csak szerzetes által érhető el, aki csak saját magát
válthatja meg. Az arhat ("szent") olyan ember, aki már földi életében -
egy buddhának a tanítványaként - ;, megvilágosodott". Buddha önmaga
erejéből jött rá a megváltó tudásra.
Gautama Buddha nem volt az egyetlen buddha, nem volt a megváltásnak
legelső ismerője és hirdetője, de nem volt az utolsó sem. Az indiaiak
világképének nincsen horizontja: a keletkezés és elmúlás örök folyamata
végtelen számú és nagyságú világkorszakokban játszódik le, amelyekben a
világ folyton megújul és elpusztul. A lét örök körforgásában számtalan
lény van buddhaságra predesztinálva. Ilyen lény a bódhiszattva, a
buddha-jelölt (leendő buddha), aki elérte a "szentséget". Bemehetne a
nirvánába, de többet akar: buddha kíván lenni. Gautama Buddha
megvilágosodása előtt szintén bódhiszattva volt, s a Kánon Dzsátaka
című részében szó van Buddha korábbi létformáiról.
Amint egy bódhiszattva ideje elérkezik, valamelyik világkorszakban
emberi alakban születik újra, és mint Buddha hirdeti a megváltó tant.
A jelenlegi világkorszakban öt buddhája van. Gautama Buddha a negyedik.
Az eljövendő ötödik buddha Maitréja, aki a szeretetet (maitrí) fogja
hirdetni és érvényre juttatni. Őt a buddhisták úgy várják, mint a
zsidók a messiást.
Buddhának huszonnégy előde volt, akik a tizenkét előző világperiódusban léptek fel.
b. Vallási élet és kultusz
A buddhista vallási élet kezdettől fogva teljes egészébe a szerzetesek kezébe került.
A szerzetesek kolostorokban élnek, számos előírás megtartása közepette,
életüket a meditációnak szentelik. A külső formák, amelyek között
életük folyik, rendkívül egyszerűek. A rendbe való belépéssel
meghatározott kötelezettségeket vállalnak magukra. A világiak
adományaikkal biztosítják a szerzetesek életlehetőségeit. Tőlük vallási
útmutatásokat kapnak, főként telihold és a többi nagy holdfázis idején.
A szerzetesek képezik az egyház gerincét.
A rend szabályai aránylag mérsékeltek voltak (például az aszkézis
túlságba vitele tilos volt), de a rendi kötelességek teljesítése, főleg
a meditációs gyakorlatok elvégzése nélkülözhetetlen feltétele volt a
megváltásra törekvésnek. A világi hívek azonban egyáltalán nem
tartoztak bele az egyház közösségébe és semmilyen téren sem voltak
szervezve, ami végzetessé vált az indiai buddhizmusra.
A kultusz a régi időkben ereklyék tiszteletére korlátozódott, amelyeket
sztúpákban (emléktemplom) vagy dágobákban (ereklyetartó) helyeztek el.
Csak később terjed el, hogy Buddhát és mitikus elődeit szobrokon,
képeken ábrázolják, virágadományokkal és más ajándékokkal tiszteljék. A
kultusz célja csupán az, hogy a keletkező áhítat a hívő lelkét
megtisztítsa és a megváltás felé irányítsa. A buddhák a nirvánába jutva
elenyésznek, nem vehetnek tudomást a hívők áhítatáról, kultikus
cselekedeteiről.
Tehát nem is jutalmazhatják megértik őket.
Ez az átszellemült kultusz nem volt képes arra, hogy a nagyszámú, alacsony kulturális fokon álló ember igényeit kielégítse.
A középkori indiaiak Buddhán kívül számos szellemet, démont, továbbá férfi és női istenséget is tiszteltek.
Ezek a földöntúli erővel rendelkező lények a szamszárának alávetettek,
de a buddhákkal ellentétben a nekik szentelt kultuszt jótéteményekkel
megjutalmazhatják. Természetesen elmaradnak tudásban és hatalomban a
buddhák mögött.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!